Upoznajte nas: Irena Švenda

1. Prvi put s ayurvedom susrela sam se...

...kada sam počela vježbati jogu, 1999. godine. Tada mi se činila kao neko daleko, mistično i nedohvatljivo znanje. Kako su godine prolazile, imala sam priliku sudjelovati na više seminara iz ayurvede u Europi i u Indiji. I nakon niza godina, odlučila sam se na veliki korak, otići u Indiju i upisati studij ayurvede. Sve sam isplanirala, ali slijedom životnih okolnosti, nisam otišla. Tada sam mislila da će to vrhunsko znanje na razini fakultetskog obrazovanja za mene zauvijek ostati zaključano. Bila sam tužna, nisam mogla prihvatiti da su seminari maksimalni doseg ayurvede za mene. U meditacijama su mi počele dolaziti misli „kako bi bilo da to znanje i škola dođu k tebi, tu gdje živiš, ako već ne možeš ići tamo gdje ono živi - u Indiju“.

Nakon godinu dana, pružila mi se prilika upisati studij ayurvede u trajanju od četiri godine, koji se djelomično održavao u Europi i Hrvatskoj, a na praksu sam odlazila u Indiju. Bio je to jedan od najvećih darova u mom životu! Kad sam prvi put otišla na praksu u ayurvedsku kliniku u Indiju, shvatila sam da je to još jedna velika želja koja mi se ispunila, osjećala sam veliku zahvalnost i sreću što to znanje postaje dio moje baštine, jer ga iz sveg srca osjećam i štujem.

2. Kao nutricionistkinju, kod ayurvede me najviše fascinira...

...što je ayurveda uvijek nekoliko koraka ispred. Zadivljuje me kako su znanja koja znanost tek polako otkriva u ayurvedi postojala odavno. Pojmovi agni – probavna vatra i pojam ama – metabolički toksini, pojmovi su iz ayurvede, što danas nalazimo kao predmet promatranja mikrobioma – SIBO, kandida, propusna crijeva... sve je to još davno u ayurvedi postojalo kao koncept i objašnjeno njenim jezikom.

Moji mentori, ayurvedski liječnici, naučili su me važnom koraku – prije tretiranja poremećaja u dubljim tkivima poput štitnjače, zglobova, jetre, kože... prvo radimo na iscjeljivanju probave (želuca, crijeva), uklanjanju ame i jačanju agnija jer inače terapija ljekovitim biljkama, prehranom i životnim stilom može biti neučinkovita. Danas znanost otkriva upravo isto, da je za aktivaciju pojedinih aktivnih komponenti biljaka potreban mikrobiom, te da s obzirom na neravnotežu u njemu neke osobe neće imati učinak od ljekovite biljke te prije daljnjih tretmana treba uravnotežiti i liječiti crijeva. Divno!

Okusi u hrani – pravo otkriće, znanost je nedavno otkrila šesti okus, umami. U ayurvedi nalazimo teoriju 6 okusa, i ono što mene kao nutricionistkinju fascinira je poznavanje namirnica kroz 6 okusa te prema njima i svojstva iste namirnice.

Također, znanje o detoksikaciji dubokih tkiva – panchakarma terapija – tretman detoksikacije poznat samo u ayurvedi, koji je specifičan po tome što koristi mansu bazu kao sredstvo izlučivanja duboko pohranjenih toksina, dok se današnje detoksikacije uglavnom baziraju na otapanju u vodi ili pak keliranju određenih spojeva.

I na kraju, ono što je mene duboko osnažilo kao osobu koja se bavi terapijskim radom, cjelovit pogled na stanje organizma i na postojanje te cjelovit pristup u pregledavanju organizma te u kasnije u tretmanima.

Čak mogu reći da me ayurveda opušta, širi viziju, daje dublja shvaćanja i to zbog činjenice da već tisućama godina udružuje znanja različitih područja: terapeutskih tretmana na tijelu i masaža, prehrane, ljekovitih biljaka, mineralnih pripravaka, terapijske joge i životnog stila, te radi na ravnoteži pojedinca, obuhvaćajući sve razine njegova postojanja, tijelo, um i duh.

Image

3. Kakva se znanja dobivaju na studiju za ayurvedskog terapeuta u Galbanumu i gdje se ona mogu primijeniti?

Na studiju ayurvedskog terapeuta cilj je polaznike osposobiti za pravilno izvođenje ayurvedskih tretmana na tijelu: abhyangam, udhwartanam, shirodhara, kati vasti, nasya itd. Polaznik će na studiju dobiti sljedeća znanja:

Osnovne postavke ayurvede (teorija pet elemenata, tri doshe, prakruti, vikruti, agni, ama…), osnove filozofije ayurvede, znanja o prehrani, osnove ayurvedske fitoterapije.

Naučit će detaljno o određenim ljekovitim biljkama, izrađivati pripravke za terapijsku primjenu na tijelu (masaže), osnove panchakarma terapije, osnove joge po principu ayurvede. Dobit će veće znanje o sebi i svijetu koji ga okružuje.

Ayurvedski terapeut moći će raditi dio svoje prakse (ayurvedske tretmane na tijelu) samostalno te dio uz vodstvo ayurvedskog savjetnika ili liječnika.

Samostalno može izvoditi tretmane koji pripadaju području wellnessa, kod zdravih osoba te s manjim neravnotežama, a kod kroničnih i težih bolesti nužno je da ayurvedske tretmane izvodi uz stručno vodstvo ayurvedskog savjetnika ili liječnika.

Znanje koje se dobije prije svega treba propustiti kroz vlastiti život, kako bi ono zaživjelo. Kaže se da se ayurveda studira polako, ona nije štrebanje i učenje napamet, ona je ayur – život i veda – znanje, znanje o životu, koje traži promatranje, vlastito iskustvo i tada se otvaraju vrata tog nevjerojatnog prostranstva koje nas mijenja na svim razinama postojanja. Osim cilja da možemo pomoći drugima, vrhunski cilj onoga koji prakticira ayurvedu je moksha, potpuna spoznaja, vlastita ravnoteža, prosvjetljenje.

4. Najveća snaga mog spoja zanimanja nutricionista i ayurvedskog terapeuta, te znanja fitoaromaterapije i joga terapije je...

...što mogu kod svojih klijenata uz pomoć ayurvede dublje postaviti dijagnozu (ayurvedsku dijagnozu) i upoznati tijelo kako funkcionira, koji poremećaj ima trenutno (vikruti) i kakvo je ono bilo prilikom rođenja, odnosno kakva mu je genetika (prakruti). Danas hranu, biljke sa zapada, gledam kroz prizmu ayurvedskog znanja o doshama, elementima, okusima, kvaliteti, te uz znanje fitokemikalija, vitamina, minerala... određujem kojoj osobi je koja hrana idealna za trenutno stanje u liječenju, ili prevenciji bolesti.

Holistički pristup u tretmanima koji sam dobila kroz ayurvedu pomaže mi da kao nutricionistkinja vidim dublje i šire, uočavam uzroke nastanka poremećaja i korake u tretmanu pojedinca.

Image

5. Metoda ili ayurvedski pripravak koji ja najviše volim...

Uf, sve ih volim! Guduchi (Tinospora cordiofolia), ljekovita biljka, snehapana – uljenje tkiva mansom bazom kao priprema za neku od tehnika detoksikacije dubokih tkiva (panchakarmu), punarnava, nevjerojatna biljka koju često koristim kod cističnih i fibroidnih promjena, kanchanar, jedna od biljaka za štitnjaču, shallaki, biljka zglobova i crijeva, shamana, metoda koju najčešće prakticiram u preporukama – tretman ljekovitim biljem i prehranom. Mogla bih nabrajati... da, i dhanwantaram, divan ayurvedski preparat od smirenja vate do ženske plodnosti i probavne vatre, te prekrasni ayurvedski tretman na tijelu: abyanga – topla uljna masažna tehnika dugim pokretima, shirodara – kapanje ulja u području hipofize, te pychizil – uljni mlaz po čitavom tijelu, prateći nadije (energetske puteve). Nije lako pitanje!

6. Za prvu generaciju svojih studenata priželjkujem...

...da će biti entuzijastični, željni znanja o sebi i prirode oko nas te da će početi promatrati utjecaj okoline (hrana, godišnja doba, san, posao, odnosi) na naš život i zdravlje. Priželjkujem da prva generacija otvori put ovom predivnom znanju ayurvede da se još više širi i u našem društvu. Također priželjkujem i asistenta, osobu koja će dalje raditi sa mnom ayurvedske tretmane na tijelu.

7. Primjena ayurvede kod djece...

Djeca na ayurvedu reagiraju vrlo dobro i mnoge bolesti koje bi ostale u sferi kroničnih mogu biti izliječene.

Novorođenčadi pripravke dajemo putem majčina mlijeka i korigiramo majčinu prehranu, starijoj djeci u početku je pravi izazov dati biljne pripravke zbog snažnog okusa – većina ljekovitog bilja je gorka, ali tada ih miješamo, najčešće s medom.

Ono što je prekrasno, poznavajući konstituciju organizma svog djeteta, lakše možemo znati što se s djetetom događa. Primjerice, djevojčica od tri godine koja je vrlo razdražljiva, ljuta kada je gladna. Znanje o agniju, da nosi tikshna agni, te da je vjerojatno pitta prakruti, pomaže nam da razumijemo da ta djeca, a kasnije i kao odrasle osobe, imaju „energičan“ metabolizam i vrlo su osjetljive na glad te davanjem hrane u pravo vrijeme možemo dobiti ponovno prekrasno nasmiješeno dijete.

Također, možemo vidjeti kako neka djeca kada su umorna zaspe nasred dnevnog boravka (naša mala prijateljica), dok dijete druge konstitucije kada je umorno postaje razdražljivije i prelazi u hiperaktivnost. Znanje o tjelesnim konstitucijama (doshama koje nosimo) uvelike nam može pomoći da upoznamo i razumijemo svoju djecu, njihove reakcije i potrebe. Isto znanje pomaže nam da prehranu i dnevnu rutinu prilagodimo djeci, njihovoj konstituciji i doshama.

Osobno, jako volim raditi s djecom, jednostavna su, transparenta, životna te često lakše prihvaćaju novu hranu i navike od odraslih.

Image

8. Planinarenje mi je najdraži hobi zbog...

...toga što planinarenje spaja puno aspekata koje volim: prirodu koja me uzdiže, opušta, širi svijest, daje mi mogućnost kontemplacije dok se kroz nju krećem, mogu čuti samu sebe, daje mi osjećaj jedinstva i da je sve u redu. Često s planinarenja dođem s nekom novom idejom, novim entuzijazmom. Dok planinarim, mogu istraživati prirodu, promatrati ljekovito bilje, pa čak ga i grickati, jer okusi nam mnogo govore o kvaliteti biljke.


Više o usavršavanju za ayurvedskog terapeuta doznajte na sljedećoj poveznici https://www.galbanum.hr/obrazovanje/ayurvedski-terapeut

Ireninu profesionalnu biografiju pročitajte OVDJE

Fotografije Unsplash i privatni album

Kontaktirajte nas

Učilište Galbanum, Nova cesta 4, Zagreb (Trešnjevka)

(+385) 01/3794-568

  • dummy info@galbanum.hr

NEWSLETTER

Za više informacija o seminarima i radionicama pretplatite se na naš Newsletter...

* indicates required

Search